DBNetwerken

Sinds februari 2016 hebben de ondernemers Dino Bloemendal en Bert Prevaes de handen in elkaar geslagen. Samen zijn zij de drijvende kracht achter DBNetwerken.
De een heeft jarenlange ervaring in ICT beheer, de ander al 20 jaar in Service en project management.

DBNetwerken is gedreven en ambitieus. Voor uw bedrijf zijn we resultaatgericht. Uw probleem moet zo snel mogelijk verholpen worden.

Birkstraat 95-06
3768 HD Soest

Telefoon: +31 85 065 7642

Waar vindt u ons


View Larger Map

Apdex (Application Performance Index) is een open standaard ontwikkeld door een alliantie van bedrijven die een gestandaardiseerde methode definieert voor het rapporteren, benchmarken en volgen van applicatieprestaties.

Het probleem
Ondernemingen hebben tegenwoordig heel veel meetgegevens. Maar er is geen inzicht in hoe goed applicaties presteren vanuit een zakelijk oogpunt. Responstijden geven niet aan of toepassingen wel beschikbaar zijn en een groter aantal metingen leidt alleen maar tot verwarring. Het middellen van metingen zorgt ervoor dat specifieke details van die metingen "verdwijnen' en niet altijd worden appels met appels vergeleken. Er is een betere manier om te analyseren en te meten wat belangrijk is op gebied van applicatie en keten performance.

De oplossing
Apdex is een numerieke maat voor de tevredenheid van gebruikers over de prestaties van (bedrijfs)applicaties of toepassingen. Het zet vele metingen om in één getal op een uniforme schaal tussen 0 en 1. (0 = geen gebruikers tevreden, 1 = alle gebruikers tevreden). Deze Index kan worden toegepast op elke bron van metingen van eindgebruikers performance. Je kunt die performance meten met een stopwatch of je kunt een meetinstrument zoals de DBnetwerken ketenmonitoring gebruiken. Hiermee worden doorlooptijden van "gebruikersacties" automatisch worden gemeten. De Apdex zorgt voor een uniforme manier om de gebruikerservaring te meten en te rapporteren.

De index vertaalt veel individuele reactietijden, gemeten op het niveau van de gebruikerstaken, in een enkel nummer. Een taak is een individuele interactie met het ITsysteem, binnen een groter proces. Responstijd is gedefinieerd als de tijd tussen de gebruikersactie (muisklik, druk op enter, enz.) en wanneer het systeem (client, netwerk, servers) zodanig reageert dat de gebruiker door kan gaan met het proces. Dit is de tijd waarin de gebruiker van het systeem wacht. Deze individuele wachttijden bepalen de "respons" van de toepassing voor de gebruiker.

Hoe het werkt
De index is gebaseerd op drie zones van de responstijd : 

  • Satisfied: de gebruiker is volledig productief. Dit vertegenwoordigt de tijd (T seconden) waaronder gebruikers niet "gehinderd" worden door de responstijd van de applicatie
  • Tolerating: de gebruiker merkt dat de prestaties achterblijven bij reactietijden die groter zijn dan T, maar de gebruiker gaat wel door met het proces.
  • Frustrated: prestaties met een responstijd van meer dan F seconden zijn onaanvaardbaar en gebruikers kunnen stoppen met het proces

apdex

De Apdex wordt berekend middels het aantal satisfied metingen plus de helft van het aantal Tolerating metingen. De Frustrated metingen worden niet meegeteld. 
Deze waarde wordt gedeeld door het aantal van alle metingen:

Het is dus eenvoudig te zien hoe deze verhouding altijd direct gerelateerd is aan de percepties van gebruikers over een tevreden applicatierespons. Om de volledige betekenis van de index te begrijpen, wordt deze vaak weergegeven als een decimale waarde met een sub-script dat de doeltijd T vertegenwoordigt.
Een voorbeeld:
Als er 100 metingen zijn met een doeltijd van 3 seconden, waarbij 60 metingen sneller dan 3 seconden zijn , 30 metingen tussen de 3 en 12 seconden, en de resterende 10 metingen zijn boven de 12 seconden wordt de Apdex als volgt berekend:

 

Wat is een goede Apdex-waarde?
Apdex-waarden vallen tussen 0 en 1 waarbij 0 betekent dat geen enkele gebruiker tevreden is en 1 geeft aan dat alle metingen in de Satisfied zone waren. Het is duidelijk dat een hogere index beter is. Maar niet alle applicaties zullen een perfecte waarde van 1 bereiken. Er is een eenvoudige beoordelingsschaal ontwikkeld die een snelle beoordeling van een toepassing biedt. Deze schaal wordt hieronder weergegeven.

Een voorbeeld van 4 Apindexen en hun waarde vind u in onze voorbeeld rapportage.

Met de DBnetwerken ketenmonitoring krijgt u snel en helder inzicht in de performance ervaring van uw eindgebruikers. 

Geinterreseerd ? neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 06-81798661.